Unicum voor Vrouwen 5!

Groep 3 27

16 september 2019 20:00

Bas Nieuwenhuizen

Nu is eigenlijk alles wel een unicum voor Vr5, want het is uiteraard überhaupt het eerste seizoen dat Zuidland een Vr5 heeft. Maar op deze maandagavond werd de laatste beker-poule-wedstrijd gespeeld, Zuidland Vr5 – Hekelingen Vr2, eerder op verzoek van de tegenstander uitgesteld.

“oude vrouwen, gewoon al moeders” was aan het einde van de wedstrijd een opmerking van de jonkies van Hekelingen. Verhoudingsgewijs niet geheel onjuist, want onze Bambino (Esmee) was met 21 lentes ouder dan de oudste van Hekelingen. En zo als bekend is de selectie van het ideale schoondochterteam een fraaie mengeling van 21 tot diep in de ehhhhh leeftijd waar de apotheek pilletjes voor heeft. Maar goed u weet het nu, als je moeder bent, dan ben je oud.
Onder leiding van Bas Nieuwenhuizen werd de wedstrijd aangevangen. Zuidland probeerde de bal te laten gaan, te combineren, Hekelingen moest het in de beginfase hebben van de lange bal en gaan, of de rushes van de snelle linksback die nog wel eens graag door wilde stomen. Hou je alleen geen 90 minuten vol. Het eerste schot was dan ook na een minuut of 5 na zo’n rush. Klein kwartier gespeeld als lange Jess aan de rechterflank een actie inzet, bij de achterlijn Betty bediend die op het doel schiet. De keepster kan pareren maar de rebound was voor Esmee die met haar nieuwe roze patta’s het eerste doelpunt maakt. Beetje gay die schoentjes maar wel leuk… Hoewel Hekelingen nog geen punt had behaald in de bekerpoule deed het wel degelijk mee. Misschien dat de aanvulling van MO19 een versterking was, het maakte de wedstrijd in elk geval wel spannend. Rond het half uur 2 momenten voor de doelen, een schot over het doel van Gerda en een 1 op 1 moment van Esmee met de keepster van Hekelingen na een actie op de rand 16, de keepster kon met de voeten redden.

We deden in de eerste helft te weinig met de ruimte die er was, en we moeten nog wat nuttiger vrijlopen op de juiste momenten. Met alle routine moet dat er in te brengen zijn.
Na de rust kwam de wedstrijd pas goed op gang. Het was eerst kleine Kaar die na goed doorgaan van Tizita en terugleggen van de achterlijn snoeihard maar wel net aan de verkeerde kant van de paal de bal in het net schoot. 3 minuten later Esmee richting doel maar geblokt, Tizita die kan overnemen maar stuitte op de voeten van de keepster. Als keepster geldt, het maakt niet uit hoe je ze eruit houdt, maar dat je ze eruit houdt, en dat deed ze aardig. Hoekschop van Karin werd weggewerkt en weer door haar ingebracht, bij de 2e paal stond Tizita klaar om de bal binnen te tikken, maar deed dat een half metertje naast. In die fase hadden we het aardig onder controle achterin, Monique, Birgit Marion en Karen stonden goed. Ergens in de loop van de 2e helft raakten we de controle wat kwijt en moesten we achteruit. Hekelingen kwam meer op de helft van Zuidland en werd dreigender. Het eerste schot van dichterbij dan 20 meter was ook meteen raak, een eerste poging werd door Gerda naar de zijkant geslagen maar de rebound werd fraai diagonaal ingeschoten. Dat stond niet in de planning uiteraard en maakte het geheel nog spannender. Dat kon ook gemerkt worden aan de ouders van Hekelingen aan de kant. Even later nog een aardige poging van de mede-gemeente-bewoonsters, maar dat schot ging naast. Maar goed Esmee is back en die heeft altijd een moment… En vandaag ook weer. Bal op de linker kant, naar binnen snijden en verwoestend uithalen van 25 meter. Hoog links in de kruising en nu kon de keepster alleen maar bewonderend toekijken. De 2-1 dus.

Even later had een jongeling wat beheersingsproblemen, eerst trapte zij na (begeleiding had maar geluisterd naar de Slandse Coach en haar eraf gehaald) wat niet gezien werd door de scheidsrechter, maar hij mankeert niets aan zijn oren en hoorde even later gescheld met termen die we niet op het veld willen. Hekelingen door met 10 en dat was wel de ruimte die Zuidland goed wist te benutten. De wedstrijd werd kalm uitgespeeld. 2-1 voor de ouwetjes en wat eerst in de 5e klasse als vrouwen 2, niet als vrouwen 3 en niet als vrouwen 4 lukte, is nu wel het geval als vrouwen 5. Zuidland ongeslagen door in de beker! Zaterdag begint de competitie en gaan we naar Rockanje!