Zuidland VR1 door naar halve finale Beker na wedstrijd met Laura in de hoofdrol

30 maart 2019 16:00

H. Schelvis

30-3-2019  Zuidland VR1-RKDEO VR1: 3-3 (0-2) Penalties: 5-4

Verdediging:  Jacky Greaves, Mijke Poldervaart,  Sanne Troost (65 min Gwyneth), Jessie Vorstenbosch (80 min Romona)

Middenveld: Demi Engels, Julia Wertz, Tamara van Rooyen  (45 min Jade)

Aanval: Aafke Saarloos  , Romy Ouwehand, Gwen van Dijk,

Bank: Jade Weeda, Gwyneth Slijk, Romona Postma

Afwezig:  Ryanne Mol, Rosalie Poldervaart, Romy ter Steege, Romy Takken

Scheidsrechter: Hans Schelvis

Voor de kwartfinale van de Beker trof Zuidland VR1 RKDEO. Een team dat zondag 2e klasse speelt en waarvan Zuidland vorig seizoen uit had gewonnen met 1-6. Het was prachtig lente weer en zelfs een beetje warm. De wedstrijd werd gespeeld op veld 2 terwijl Zuidland H1 op het veld ernaast een zware wedstrijd speelde.

De fotograaf van vandaag was Jeanette van der Wagt, de moeder van Laura.

Al na 2 minuten was de eerste aanval voor RKDEO: Een te korte terugspeelbal van Julia op Mijke werd onderschept door de snelle links-voor en zij sprintte op doel af met Sanne en Mijke op de hielen. Het schot ging gelukkig  naast. De links-voor speelde een belangrijke rol in de opbouw van de aanval maar Jessie was in vorm en kon haar steeds bijtijds stoppen. Daarna was er een periode van aanvallen en verdedigen over en weer. In de 10e minuut werd de rechts-voor van RKDEO bereikt en zij gaf een fraaie voorzet die vanaf kort voor doel werd binnengeschoten: 0-1. De druk op de Zuidlandse verdediging nam daarna nog meer toe. De verdediging was voortdurend in de weer met overnemen van  doorlopende middenvelders. Na 15 minuten loste RKDEO een schot vanaf de punt van de 16m lijn links die, via de rug van Mijke, van richting werd veranderd en zo precies in de uiterste rechterhoek van doel verdween: 0-2. Enorme pech maar hierdoor leek RKDEO wel vleugels te krijgen en daarna waren zij voortdurend in de aanval. Sanne, Mijke, Jacky en Jessie waren de meest actieve speelsters in de eerste helft. Toch zagen we ook Romy O voortdurend in de weer met ballen verzamelen op het middenveld waarna mooie passes volgden op Aafke of Gwen. Vooral op het middenveld was RKDEO sneller en effectiever en Zuidland leed veel balverlies, miste controle en de passes kwamen niet goed aan. Na 35 minuten haalde Aafke de bal op bij Jessie en liep diep. Een mooie pass op Tamara volgde maar de keeper was helaas eerder bij de bal. Een lange aanval van RKDEO volgde waarna een snoeihard schot door Laura met de vingertoppen werd weg gekaatst.

Zuidland begon gretiger aan de tweede helft en de komst van Jade bracht snelheid en werklust op het middenveld. Al na 10 minuten riep haar tegenspeelster vertwijfeld naar de coach dat zij op het middenveld werden overspeeld en dat ze een wissel wilde! We zagen mooie aanvallen van Gwen, Aafke en Romy O en een heel fraaie voorzet van Demi aan Aafke die helaas buitenspel stond. In de 12e minuut maakte RKDEO overduidelijk hands in het 16 m gebied van Zuidland. Een penalty volgde die koelbloedig en laag door Mijke in de rechter benedenhoek werd geschoten: onbereikbaar voor de keeper: 1-2.  Direct daarna was er een mooie aanval van Romy O die diep links een voorzet gaf aan de meegelopen Aafke en Demi. Aafke stapte over en Demi schoot hard vanaf rechts binnen: 2-2. In de 65ste minuut kreeg RKDEO een corner. Twee a drie Zuidlanders kopten tegelijk en helaas strak in doel: 2-3. Een tactische wissel volgde: Sanne ging eruit en Gwyneth kwam erbij op links-voor positie. De verdediging bestond dus nu uit Jessie, Mijke en Jacky. Zuidland leek vastberaden: Demi zat overal tussen op het middenveld en ook Julia won haar duel. Met Gwyneth erbij in de aanval nam de kracht voorin flink toe. Er volgden mooie Zuidlandse aanvallen via Romy O en Gwyneth naar Demi die helaas over schoot. Ook een flipperkast voor doel van RKDEO waarbij Demi, Jade en Romy O schoten losten leverde helaas geen doelpunt op. Even later werd Gwyneth weggestuurd over links. Een schitterende voorzet op Aafke volgde maar het schot ging helaas naast. Een minuut later schoot RKDEO van afstand op de lat: daar kwam Zuidland mooi mee weg.  In de 80ste minuut werd Jessie gewisseld voor Romona. Een ingooi van Zuidland belandde bij de altijd goed aanspeelbare Romy O. Een strakke voorzet op Gwen volgde en daarna een onhoudbaar schot op doel: 3-3. Daarna volgden nog aanvallen van RKDEO maar de Romona, Mijke en Jacky stoorden voldoende en Laura pakte de bal of deze ging centimeters naast. Vlak voor het eindsignaal schoot RKDEO na een corner hard op de lat!

Daarna volgden de penalties met doelpunten voor Mijke, Gwen, Romy O, Jacky en Aafke. Helaas schoot Julia op de paal. Laura wist er gelukkig 2 uit haar doel te houden zodat de uiteindelijke stand 8-7 was en Zuidland op wonderbaarlijke wijze toch had gewonnen.

Een hele slechte 1e helft, een 2e helft waarin Zuidland de wedstrijd steeds meer naar zich wist toe te trekken en uiteindelijk met penalties heeft gewonnen. Op naar de halve finale!

Eerst volgende week uit tegen RCL om 11 uur in de ochtend!