Zuidland VR1 verdedigend door de mand tegen Sparta-JVOZ

Romy Takken (schot)
Ryanne Mol (schot)

29 september 2018 18:00

29-9-2018  Sparta-JVOZ VR1-Zuidland VR1 VR2: 8-3 (4-2)

Deze avond wedstrijd werd gespeeld in “het Kasteel” en dat maakte er toch wel een bijzondere wedstrijd van. Het was ook bijzonder dat Bas, net terug uit Amerika en met jetlag, weer aan de zijlijn stond.

Verdediging:  Aafke Saarloos, Sanne Troost, Romy ter Steege (70 min Roos), Mijke Poldervaart

Middenveld: Demi Engels (65 min Petra),  Julia Wertz, Tamara van Rooyen

Aanval: Ryanne Mol, Romy Takken (60 min Jacky), Romy Ouwehand

Bank:, Jacky Greaves, Petra Klumpers Rosalie Poldervaart

Afwezig: Jade Weeda, Gwen van Dijk, Jessie Vorstenbosch

Trainer/Coach: Bas Nieuwenhuizen, Vlag: Henk Nieuwenhuizen, Keepertrainer: Jacob Nieuwenhuizen

Verzorging: Michelle Roos

De loting bepaalde dat Laura in de eerste helft tegen de zon in keek. Direct bij aanvang van de wedstrijd liet Sparta een aantal mooie aanvallen en doelpogingen zien en in de 14e minuut was er een spectaculaire redding door Laura die met de vingertoppen en de lat een snoeihard schot buiten haar doel wist te houden. Een minuut later klemde ze het volgende schot klemvast. De linksvoor bleek razendsnel, passeerde Mijke, maar Aafke schermde goed af en wist de bal te veroveren. Het regende aanvallen van de goed geoliede Spartaanse machine waarbij de snelle meisjes voor doel van Zuidland stonden ruim voordat de verdedigende bezetting van Zuidland compleet was. Zo kwam het regelmatig voor dat de  Zuidlandse backs tegenover een overmacht van 4 of 5 aanvallers en middenvelders van Sparta stonden. Er werd wel goed overgenomen achterin maar omdat er veel onverdedigde middenvelders en zelfs verdedigers in de aanval opdoken was de Zuidlandse verdediging altijd in de minderheid. We zagen Romy O en Romy T stevig in de verdediging én even later weer in de aanval. Toch wist Zuidland lang de nul te houden maar in de 34ste minuut kreeg Sparta een vrijetrap op de punt van de 16m en deze zeilde zo binnen: 1-0. Even later werd Romy O aangespeeld. Op haar bekende, razendsnelle wijze, nam zij afstand van haar verdediger, liep de keeper ietsje ondersteboven en scoorde. Helaas werd het doelpunt toch afgekeurd. Een minuut later kreeg Zuidland een vrije trap niet ver van de middenlijn. Het schot van Sanne werd door de keeper weggestoten en daar stond Romy T die binnen kopte: 1-1. In de 41 ste minuut liep de rechts voor ongestoord naar het midden van de 16m lijn en schoot ongehinderd en vanaf recht voor doel hard binnen: 2-1. Even later deed zich een zelfde situatie voor waarbij de geheel vrijlopende rechts back de bal kreeg aangespeeld op de 16m lijn recht voor doel: 3-1. Even later wist Romy O, verdedigend, de bal te veroveren. Via een lange bal op Demi belandde de bal bij Ryanne die goed doorliep en met een lobje over de uitgelopen keeper heen schoot: 3-2.  Kort voor rust dook er onverwacht een geheel vrijstaande middenvelder op, die ook midden op de 16m lijn kon worden aangespeeld: 4-2.

Direct na rust passeerde de links voor eerst Mijke en daarna Romy S en daarna schoot zij koelbloedig binnen: 5-3. Een hard afstandsschot werd door Laura gepakt. Door goed overnemen wisten Aafke, Romy S en Mijke de volgende aanval om te zetten in een tegenaanval van Zuidland. In de 60ste minuut probeerde de rechtsvoor een hard schot van enige afstand. Laura stootte weg maar de spits stond klaar om binnen te schieten: 6-2. Even later wisten de snelle meisjes van Sparta opnieuw het doelgebied van Zuidland te bereiken terwijl centraal verdedigend Zuidland nog niet op positie terug was. Mijke en Aafke waren er wel en onderschepten de bal. In de 65ste minuut veroverde Sparta weer de bal en maakte direct de omslag naar aanval. Mijke stond alleen tegenover 2 aanvallers maar wist toch te onderscheppen. Zuidland werd moe en het kwam steeds vaker voor dat slechts enkele verdedigers van Zuidland tegenover  een grote overmacht aan Spartaanse aanvallers, middenvelders en verdedigers kwamen te staan. Sparta had geen afstandsschoten meer nodig: zij konden wel dichtbij komen.  De dappere verdedigers bleven goed overnemen van elkaar en werden vooral gesteund door Romy O. De tweede helft was vooral een verhaal van de verdedigers: Aafke die wegwerkte, Mijke die overnam, Roos die afschermde en veroverde, Sanne die wegknalde. Het werd 7-2 en even later 8-2. Toch waren er ook in de tweede helft kansen voor Zuidland waarbij Ryanne 2 keer een kansrijk schot loste dat door de keeper werd gepakt. Kort voor het eindsignaal werd Romy O aangespeeld. Zij gaf een schitterende lange pass aan Ryanne die alleen op doel afging en van afstand een professioneel  schot loste dat in de rechter bovenhoek verdween: 8-3.

Vandaag heel erg verloren. Verdedigend is Zuidland dus nog niet op krachten maar dat geldt dus zeker niet alléén voor de verdediging. Hier ligt een mooie taak voor Bas, die net fris terug is van vakantie!

Zaterdag thuis tegen ARC. We zien er naar uit.

Tot zaterdag.