Zuidland VR1 onderuit tegen Rijnvogels

Rijnvogels, fc VR2

9 februari 2019 13:00

9-2-2019  Rijnvogels VR2-Zuidland VR1: 2-1 (1-0)

Verdediging:  Mijke Poldervaart,  Romy ter Steege, Sanne Troost, Jessie Vorstenbosch

Middenveld: Demi Engels (65 min Jade), Julia Wertz, Tamara van Rooyen, ,

Aanval: Jacky Greaves (65 min Romy T),  Romy Ouwehand, Aafke Saarloos

Bank: Jade Weeda, Romy Takken

Afwezig:  Ryanne Mol, Rosalie Poldervaart, Gwen van Dijk

Coach: Bas Nieuwenhuizen, Vlag: Henk Nieuwenhuizen, Keepertrainer: Jacob Nieuwenhuizen

Verzorging: Michelle Roos

Scheidsrechter: L Molenaar

De thuiswedstrijd tegen Rijnvogels was de allereerste wedstrijd geweest van dit seizoen en die had Zuidland overtuigend gewonnen met 9-3. Het stormde in Katwijk: de wind stond dwars op het veld en hoge ballen waaiden subiet uit. Gelukkig bleef het droog en de zon scheen flauwtjes.

Zuidland miste een aantal spelers en begon met slechts 13 spelers aan de wedstrijd. De eerste aanval was voor Rijnvogels en direct ontstond er een gevaarlijk moment toen Laura de bal miste. Sanne trapte weg. Daarna waaide de wedstrijd wat heen en weer en pas na 15 minuten kwam er een serieuze kans voor Zuidland: De keeper van Rijnvogels liep ver uit waarna Aafke de bal bemachtigde en zij probeerde de keeper te omzeilen. De bal bereikte helaas niet het doel maar waaide naast. Toch leek dit team van Rijnvogels niet helemaal hetzelfde als dat van de thuiswedstrijd…. en het vermoeden rees dat hier (veel) speelsters van VR1 in het veld stonden. Een door de wind gedragen hoge terugspeelbal van Romy S belandde bijna in doel maar Jessie kon dit net voorkomen. Na 17 minuten nam Romy O een korte lage corner via Mijke die doorschoot naar Demi die voor doel stond. De keeper van Rijnvogels was er helaas eerder. Een minuut later werd de geheel vrijstaande spits nr 30 aangespeeld. Met een mooie beweging passeerde zij Sanne en loste toen een hard schot. Mijke tikte de bal gelukkig voldoende aan en deze ging naast. De corner waaide op het dak van het doel. In de 21ste minuut was het weer de snelle behendige spits die, geheel vrijstaand, een uitbal van Laura onderschepte, Sanne passeerde en hard in de handen van Laura schoot. Even later onderschepte Mijke de bal waarna een mooi 1-2 tje met Jacky volgde. Zij gaf voor aan de doorgelopen Tamara maar helaas was de keeper eerder bij de bal. Na 28 min werd er gefloten voor een schouderduw van Sanne op de rand van de 16m. De vrije trap werd door Laura weggestoten waarna zij ook de rebound pakte. TOP!!! Opnieuw kwam Rijnvogels maar Jessie wist de bal in handen van Laura te koppen. Na 37 min ging de linksvoor nr 37 met Jessie in de flank in de aanval. Jessie maakte een fraaie sliding op de bal maar de scheids zag er een penalty in, die Laura toucheerde maar zij kon het doelpunt niet voorkomen (1-0). Kort voor rust zagen we de zeer beweeglijke en ongrijpbare spits opnieuw alleen op doel afgaan maar Laura had ook deze bal klemvast. Daarna volgde nog een afstandsschot vanaf rechts en toen was het rust.

De 2e helft begon met een corner voor Rijnvogels die op dak van doel waaide. De corner van Zuidland werd door Romy T tegen de onderkant van de lat geschoten waarna de keeper klemvast had. Daarna stond plotsteling de midmid van Rijnvogels geheel alleen voor Laura maar deze pakte de bal. Opnieuw werd de spin (spits) in het web: nr 30 bereikt en hoewel ze werd geflankeerd door Romy S en uiteindelijk werd overgenomen door Mijke, wist zij er toch een hard en strak schot uit te persen dat zó in de linker hoek verdween: 2-0. Daarna trok Rijnvogels opnieuw op en Jessie stond er geheel alleen voor. Laura pakte ook dit schot. De volgende score door de spits van Rijnvogels werd afgekeurd wegens buitenspel, evenals het fraaie doelpunt dat Aafke maakte. Zuidland kreeg een vrije trap net buiten de 16 m nadat Romy T tegen de grond was gewerkt. Helaas verdween de bal in de muur. De spits van Rijnvogels was nu geheel los en werd keer op keer bereikt. Zij wist steeds Sanne met fraaie bewegingen te verrassen maar Laura was vandaag gelukkig in topvorm en pakte alles. Ook de links voor nr 37 begon aan een opmars en passeerde Sanne waarna Laura de bal uitstootte. De corner ging over. In de volgende aanval van Zuidland werd Romy T omver gelopen waarvoor een penalty volgde: 2-1. Kort voor het eindsignaal schoot Julia de nr 30 in de voeten terwijl alleen Mijke nog achter was. Mijke hinderde voldoende zodat Laura ook deze bal in een reflex kon wegschieten.

Het viel vandaag niet mee. Het verlies is deels misschien te verklaren door een overmaat aan VR1 speelsters bij Rijnvogels maar Zuidland was zelf vandaag, mogelijk door het ontbreken van een aantal speelsters, niet in vorm.

Les geleerd: nooit een VR2 onderschatten: soms blijken ze plots (vooral thuis) te beschikken over een ketel toverdrank die hen niet alleen sterker maakt naar ook veel beter!

Volgende week beter!