Zuidland op zijn Spartaans ten onder tegen Sparta.

vv Zuidland 1

Sparta (AV) 1

19 januari 2019 14:30

Arie Kuup

Helaas heeft de jeugdige Zuidlandse formatie van trainer Peter Den Haan zaterdag middag 19 januari jl. de donkere wolken nog niet boven Sportpark Groot Nibbeland kunnen verdrijven. De ploeg heeft vol overgave op zijn Spartaans gestreden tegen het Rotterdamse Sparta (AV) en stapte voor de zoveelste keer dit seizoen met een onterechte 0-2 nederlaag van het veld af.

Het begon mooi met een fraai symbolisch doelpunt van de 7 jarige pupil van de week Cas den Boer die Sparta doelman Mark Sneep door de benen wist te passeren. Het leek of de toon gezet was voor een wedstrijd vol strijd en spektakel. Zuidland nam de aftrap waar al snel Randy de Macker in balbezit kwam en een mooie steekpass gaf aan de rappe Neal van Buuren die al gelijk in de 1e minuut rakelings naast het doel van Sparta schoot. Het signaal was afgegeven, dat Sparta geen gemakkelijke winterse zaterdag middag zou gaan krijgen.  In minuut 4 van de wedstrijd was er alweer een goede mogelijkheid voor Zuidland om de score te kunnen openen. Vanuit een klus situatie kon Sparta doelman Mark Sneep nog maar net op tijd de bal vast grijpen. De S’landse storm stopte na een minuut of 6 en kwam Sparta meer tot rust en kon zelf iets beter aan voetbal toe gaan komen.  Zuidland doelman Marcel Kardux kwam voor het eerst in actie in de 6e minuut waar hij een snelle counter prima verwerkte. Na een kwartier gaat een doelgericht schot van Spartaan Talha Koc maar net naast. Drie minuten later schiet de jonge Zuidlandse middenvelder Frank de Regt bij de 16 meter vanaf de rechterkant op het Sparta doel waar keeper Mark Sneep de bal klemvast pakt. Even later een rechter hoekschop van dezelfde de Regt waar de bal via de rug van een Zuidland speler over het doel tot achterbal gaat. In minuut 22 gaat een goede voorzet van de Macker voorlangs het Sparta doel uit. Ook Zuidland komt in minuut 24 goed weg als Spartaan Talha Koc met zijn snelheid Zuidland speler Sven Versprille weet te omspelen en voorlangs schiet.  Nog geen minuut later valt er wel een Sparta doelpunt, maar gaat het feestje wegens buitenspel niet door. Direct daarop volgend de kans voor Zuidland de score te openen maar Robert Michilsen ziet zijn schot naast het doel verdwijnen. Weer een kans in minuut 28 waar Frank de Regt uit een scrimmage leeftijd genoot Neal van Buuren weet te bereiken maar zijn inzet wordt tot een hoekschop verwerkt die genomen wordt door Ayrton Verlaan en zijn indraaiende trap op de lat ziet afketsen. Een Sparta hoek schop van Danny Langstraat wordt uit de lucht geplukt door keeper Marcel Kardux. In de 34e minuut kopt Neal van Buuren over het Sparta doel na een goede voorzet van Randy de Macker.  Ook een prachtige steekpass van Frank de Regt in de 40e minuut waar hij Ayrton Verlaan de diepte mee instuurt ziet men helaas zijn voorzet verdwijnen tot achterbal.  En kan men na het rust signaal van arbiter Arie Kuup met een brilstand aan de thee om even te herstellen van het al harde werk waarmee de Zuidlandse formatie haar supporters had voorzien van een aantrekkelijke eerste helft.

Beide ploegen beginnen meteen fel en scherp na de aftrap voor de 2e helft door Sparta. Het is Zuidland die snel de bal veroverd en een uitstekende snelle aanval laat zien via Frank de Regt naar Neal van Buuren die zijn voorzet door Randy de Macker tegen de keeper ziet aanschieten. De Spartanen komen hier echt goed weg. Maar schakelen meteen om naar een scherpe counter waar doelman Marcel Kardux uitstekend de doorgebroken Robin v.d. Sman weet te keren. Helaas komt Zuidland op een ongelukkige wijze op achterstand in de 50e minuut door een overtreding van Kai de Hoog op een Spartaan waar arbiter Arie Kuup niet twijfelde en de bal op de stip legde. Sparta speler Rhandy Rademaker liet deze kans niet onbenut om de penalty binnen te schieten. Bijna kopt Robert Michilsen in de 53e minuut de stand weer naar gelijke hoogte na een voorzet van Randy de Macker maar gaat de bal aan de verkeerde kant van de paal over de lijn. De Zuidlandse ploeg blijft vechten, knokken, strijden en doorgaan met bloed, zweet en tranen en brengt met inbreng van aanvallende wissels nog meer strijd en drang naar voren binnen de lijnen. Hiermee worden uiteraard de counter kansen van Sparta nog gevaarlijker dan het al was. Zo krijgt het Spartaans vechtende Zuidland in de 87e minuut de spreekwoordelijke deksel op de neus.  Eigenlijk het enige foutje welke deze middag te bespeuren viel van de goedleidende arbiter Arie Kuup. Hij negeerde het vlagsignaal van Zuidland assistent scheidsrechter Remco van Wijgerden bij een overduidelijk buitenspel situatie. Hierdoor kon Sparta spits Robin Verhorst vrij door op doelman Kardux en wist hij deze met zijn schot doeltreffend te passeren en daarmee de wedstrijd met 0-2 op slot deed. Zuidland probeerde het nog wel met een agressief slotoffensief maar leverde het niets meer op. En ging men wederom weer eens met een onverdiende nederlaag richting de kleedkamer. Toch blijven we er geloof in houden, dat het allemaal goed zal gaan komen. De ploeg voetbalt leuk, werken hard en creëren kansen maar is in de competitie nog steeds ongelukkig in de afwerking.

Volgende week zaterdag 26 januari 2019 speelt Zuidland om 15:00 uur uit in Krimpen a/d IJssel tegen DCV.