Zuidland wint van koploper Spirit.

vv Zuidland 1

Spirit 1

13 oktober 2018 14:30

Ed Toonen

Zuidland heeft thuis met 4-3 weten te winnen van koploper Spirit in een wedstrijd waarin het elftal van De Haan en Rapmund zichzelf helemaal leeg heeft gestreden om de overwinning binnen te halen. Na het laatste fluit signaal van arbiter Toonen stortte de halve ploeg zich ter aarde om de vermoeidheid te laten ontspannen. Vooral in de 1e helft is er te overdadig met de verdeling van de krachten omgegaan. En dat moest men in het laatste deel van de wedstrijd dan ook bijna bekopen. De fysiek sterke tegenstander uit Ouderkerk aan de IJssel kwam in het slotakkoord nog gevaarlijk dicht bij een gelijkspel.

Pupil van de week Victor Breederland uit JO10 2 was de 1e die deze middag symbolisch mocht scoren tegen Spirit doelman Haasnoot. Daarna mocht Zuidland gaan aftrappen met debutant Jim van Burik in de gelederen. Al direct gaven de S’landse blauwhemden aan, dat er deze middag echt gestreden moest worden door Spirit om enigszins iets mee te krijgen vanaf sportpark Groot Nibbeland. De mouwen waren al opgestroopt vanwege het bijzonder prachtige warme weer, dat we half oktober nog steeds hebben.  In de 4e minuut was het al direct raak na een fel van leer uit de startblokken vertrokken Zuidland werd door een mooie voorzet vanaf rechts van De Macker  door De Hoog met een mooi geplaatst schot de 1-0 voorsprong binnen geschoten. Spirit was een beetje overdonderd in deze fase van de wedstrijd. In de 22e minuut weer raak, nu De Macker zelf na een voorzet vanaf rechts van Michilsen, die net gemist werd door Verlaan maar voor het been kwam van De Macker en hij wel de 2-0 op het scorebord kon laten bijschrijven. Spirit was de weg kwijt en zoekende naar een oplossing om het slechte tij te kunnen keren. Spirit moet stevig aan de handrem trekken wat in een korte tijd 2 gele kaarten opleveren voor spelers Burema en Brouwer. Na een goed vrijgemaakte bal van Verlaan die afgeeft aan de vrijstaande De Macker welke op zijn beurt met een goede beweging doelman Haasnoot omspeeld en de ruime 3-0 voorsprong binnenschiet in de 36e minuut. Spirit gaat fysiek op zoek om nog voor de rust een treffer te maken, die valt dan ook in de 41e minuut met een hard geplaatst schot van Brouwer komt Zuidland doelman Abbas net niet meer bij de bal en ziet het er naar uit, dat men met een 3-1 tussenstand aan het wel verdiende bekertje thee kan gaan beginnen.

Voortvarend gaat Spirit in de 2e helft van start om tegen het met krachten gesmeten S’land de aansluitende treffer te kunnen maken. In de 50e minuut pakt Zuidland doelman Abbas een goed schot van aanvaller Rook.   In minuut 55 werkt Michilsen nog een goed genomen hoekschop weg van Jansen even daarna is het weer de zelfde Jansen die een voorzet van rechts geeft waar Visser bij de 2e paal binnenkopt en in de 56e minuut 3-2 op het bord laat noteren. Ja, dan kan je er op rekenen, dat de vermoeide manschappen van Zuidland nog vol aan de bak moeten om die voorsprong te behouden. Spirit speler Munsel krijgt geel voor een zware overtreding tegen De Hoog. Een 1-2tje tussen Verlaan en Michilsen wordt te slap ingeschoten door Verlaan om doeltreffend te zijn. Een licht geblesseerde De Hoog verlaat in minuut 60 het veld voor Van De Steen. Een gevaarlijk schot van Spirit speler Rook gaat rakelings over. Rapmund krijgt even daarna in minuut 73 zijn eerste gele kaart van deze wedstrijd voor een nuttige overtreding de vrije trap van Spirits Jansen gaat naast. In de 75e minuut wordt Van Den Bogaerdt gewisseld voor de naar Zuidland teruggekeerde Ohemeng. Even later wordt Zuidland assistent-scheidsrechter Kranenburg vervangen door Keeperstrainer Van Meurs. In minuut 84 wordt Verlaan gewisseld voor Neal van Buuren. Drie minuten later krijgt Zuidland dicht op de 16 meter een vrijetrap waar Robin van Buuren met zijn fluwelen linkerbeen prachtig de bal laag in de verre hoek plaats en 4-2 laat aantekenen. Toch geeft Spirit nog niet op en gaat het op zoek naar weer een aansluitende treffer tegen het vermoeide Zuidland. In blessuretijd laat Zuidland Doelman Abbas de bal los en maakt Visser gretig 4-3. Rapmund moet na een opmerking tegen zijn eigen doelman het veld verlaten met een 2e gele kaart deze middag. Het slotakkoord wordt daardoor nog lastiger. Spirit speler Rook haalt nog eens met een vernietigend hard schot uit, gelukkig gaat het naast. Uit eindelijk komt het verlossende laatste fluitsignaal en kan de hartgewerkte ploeg van Zuidland gaan feestvieren met deze zwaar bestreden zege op Spirit.

Volgende week zaterdag 20 oktober speelt Zuidland thuis om 14:30 uur tegen Neptunus-Schiebroek.