Het ontbreekt Zuidland aan inspiratie en creativiteit tegen counterend DCV

2e klasse D

3 november 2018 14:30

Stanley van Lith

De verwachting was zaterdagmiddag niet, dat pupil van de week Noud van Loo uit JO8 2 de enige Zuidlandse treffer zou maken bij de wedstrijd Zuidland 1 – DCV 1. De kleine Noud soleerde soepeltjes door een kluwen van DCV spelers heen en schoot daarna doelman Ensing door de benen heen om zijn symbolische treffer te scoren. Helaas voor alle S’landse supporters bleef het daarbij en stond aan het eind van de wedstrijd de nul nog steeds op het scorebord aan de Zuidlandse kant. Aan de zijde van DCV stond er een twee toen arbiter Van Lith het laatste signaal had gefloten. Het zal er hoogstwaarschijnlijk niet aan hebben gelegen, dat Arie “scorebord” Landman deze zaterdag verhinderd was door vakbond belangen. Zijn taak werd deze middag behartigd door Wil Mattijs en deze er achter is gekomen, dat dit toch echt een hele serieuze taak is waar je de gehele wedstrijd goed moet opletten, want een doelpunt vergeten of te laat plaatsen mag uiteraard niet voorkomen. Gelukkig had hij steun van Kees Bevaart die Wil op zijn tijd scherp hield.

De eerste helft kwam maar moeizaam op gang. Beide elftallen waren elkaar aan aftasten en wilde geen van beiden het spel gaan maken in de zeer matte begin fase. Pas na een kwartier viel er een schot van Wolters welke hoog over ging te zien. Daarna was Zuidland gedurende de eerste helft de bovenliggende partij. Meer dan drie kleine kansen voor de S’landse blauwhemden kwamen er niet in dit deel van de wedstrijd. Na een steekbal van De Hoog op De Macker komt V.D. Steen net een paar centimeter te kort om uit de voorzet van De Macker doeltreffend te kunnen zijn. Daarna is het tot tweemaal toe De Macker zelf, eerst een schot welke op de keeper stuit en een minuut daarna een schot over het doel heen van DCV doelman Ensing. De enige kans voor DCV in de helft kwam er voor het 17 jarig talent Van Ingen toen hij in de 38e minuut vanuit een voorzet Schrader over de lat van Zuidland keeper Abbas schoot. In de eerste helft waren ook gele kaarten voor DCV speler De Reuver en Zuidland speler Berkhout. Zo gaat men op deze waterkoude zaterdag na 45 minuten met de zo gezegde brilstand van 0-0 aan het warme bekertje thee.

Zuidland komt niet goed uit de kleedkamer voor de tweede fase van deze wedstrijd. Al gelijk in minuut 46 kopt De Reuver van DCV een bal vlak naast het doel van Abbas. Zuidland probeert dit te herstellen met een tegen offensief waar uiteindelijk met een goede mogelijkheid Wolters over de bal heen stapt en DCV meteen de counter opzet waar het nummer 10 van DCV Van Ingen is die door een aantal Zuidland spelers manoeuvreert en op een prachtige wijze met zijn afstandschot in minuut 48 het Zuidlandse doelnet laat bollen waarmee DCV op een 0-1 voorsprong komt. Zuidland is van slag, inspiratieloos en weinig creatief om hier iets tegenover te kunnen stellen.  En wordt het nog erger als in de 57e minuut als DCV speler Van Oijen vanuit een aantal klusballen de bal wel goed weet te raken en daarmee 0-2 laat aanteken op het scorebord. Er is een gretiger DCV in de 2e helft en heeft Zuidland in 12 minuten tijd de wedstrijd geheel uit handen gegeven. De zuidland kansjes worden matig ingeschoten o.a. een zacht schot vanuit een counter door De Hoog. Ook komt Zuidland nog goed weg met een schot van DCV speler Groen welke tegen de doelpaal stuit. Gedurende het verdere verloop van de wedstrijd is er nog een gele kaart voor Michilsen en Rapmund van Zuidland en een paar kleine mogelijkheden voor V.D. Steen en De Macker maar kan men niet tot een aansluitende treffer komen en kunnen we zeggen, dat DCV gezien de tweede helft verdiend gewonnen heeft toen Arbiter Van Lith uiteindelijk de wedstrijd naar het laatste fluitsignaal blies.

Volgende week zaterdag 10 november 2018 speelt Zuidland 1 thuis tegen DSVP 1 om 14:30 uur voor de 1e KO ronde in groep 1 van de district beker.